تقویم جهانی طلا
خبر فوری
مطالب آموزشی
پیوند ها

1401-02-07

موافقت با عرضه تلفیقی پتروشیمی‌ها در بورس‌کالا






وزارت صمت برای مدیریت بازار کالاهای پایه مصوبه ۱۰گانه‌ای را در دستوکار قرار داده که در بند «۳» نسبت به عرضه تلفیقی پتروشیمی‌‌‌ها با الگوی بورس‌کالا موافقت شده است. این تصمیم به معنای آن است که بازار محصولات پتروشیمی برای گونه‌‌‌هایی که با کسری عرضه در برابر تقاضا روبه‌‌‌روست، می‌‌‌تواند منتظر عرضه‌‌‌های وارداتی باشد که احتمالا با قیمت تلفیقی عرضه خواهد شد. با توجه به تجربیات پیشین، به احتمال قوی ترکیبات شیمیایی و برخی گریدهای جذاب پلیمری در اولویت واردات قرار خواهند داشت؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که خود عرضه‌‌‌کننده یا به‌طور دقیق‌‌‌تر، هلدینگ‌‌‌های صنعتی قرار است اقدام به این کار کند. بالابودن ظرفیت نصب‌شده خالی در صنایع تکمیلی مهم‌ترین دلیل برای واردات مواد اولیه موردنیاز صنایع است؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که رقابت برای خرید مدت‌‌‌هاست که در بسیاری از بازارهای پتروشیمیایی در بورس‌کالا تجربه می‌شود.
به گزارش کالاخبر، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه‌‌‌های بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه را اعلام کرد که در بند «۳» به واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس‌کالا تاکید شده است.

در بند «۳» این مصوبه‌‌‌ که روز گذشته از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شد، آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق‌‌‌های فولادی در بورس‌کالا موافقت کرده و مقرر شد قبل از برنامه‌‌‌ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی، جلسه‌ای با محور دفتر صنایع پتروشیمیایی و پلیمری برگزار و موضوع جمع‌بندی و عملیاتی شود.

همچنین در بند «۸» این مصوبه آمده است: مطابق مصوبه‌‌‌های قبلی تنظیم بازار و کارگروه مدیریت بازار که قیمت پایه میلگرد در بورس‌کالا را ۱۱‌درصد بالاتر از قیمت کشف‌شده شمش در نظر گرفته‌اند، قیمت پایه تیرآهن در بورس‌کالا نیز ۱۴‌درصد بالاتر از قیمت کشف‌شده شمش فولادی در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، در بند «۷» این مصوبه‌‌‌ها مقرر شد برای تعیین قیمت پایه کالاهای زنجیره فولاد نظیر سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن‌اسفنجی و شمش فولاد با ارائه پیشنهاد از صاحب‌نظران و فعالان حوزه، مشابه میلگرد درصدی از قیمت کشف‌شده، موضوع بررسی و در کارگروه مطرح و تصمیم‌گیری شود.

 

 

 

دیده بان بازار
نمودار های جهانی
تبلیغات