تقویم جهانی طلا
خبر فوری
مطالب آموزشی
پیوند ها

1401-03-11

تداوم افزایش قیمت نفت در پی تحریم نفت روسیه در اتحادیه اروپا و پایان قرنطینه شانگهای






قیمت نفت در ساعات آغازین معاملات امروز چهارشنبه، پس از موافقت رهبران اتحادیه اروپا با ممنوعیت واردات نفت روسیه و پایان قرنطینه کووید-۱۹ در چین، افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، رهبران اتحادیه اروپا روز دوشنبه به طور اصولی توافق کردند که تا پایان سال جاری، ۹۰ درصد واردات نفت از روسیه را کاهش دهند. این ممنوعیت، سخت‌ترین تحریم اتحادیه اروپا علیه مسکو از زمان تهاجم سه ماه پیش به اوکراین که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، است.

پس از تصویب کامل توافق میان رهبران اتحادیه اروپا، تحریم‌ها بر نفت خام در مدت شش ماه و بر محصولات پالایش شده طی هشت ماه اعمال خواهند شد.

به گفته تحلیلگران موسسه ANZ Research، از آنجا که آلمان و لهستان قبلاً تأیید کرده‌اند که نفت روسیه را از طریق خط لوله یا دریا نمی‌خرند، تأثیر کلی کاهش ۹۰ درصدی فروش نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا تا پایان سال قابل توجه و اثرگذار بر اقتصاد جهانی و حامل‌های انرژی خواهد بود.

این در حالی است که در چین، قرنطینه شدید کووید-۱۹ در شانگهای در نیمه شب صبح چهارشنبه پس از دو ماه پایان یافت و انتظارات برای تقاضای سوخت بیشتر از سوی این کشور را برانگیخت.

از سوی دیگر، اوپک پلاس در حال بررسی افزایش سقف تولید است و گزارش هایی در دست است مبنی بر اینکه برخی از تولیدکنندگان در حال بررسی ایده تعلیق مشارکت روسیه در توافق تولید اوپک پلاس و افزایش سقف تولید نفت هستند.

به گزارش وال استریت ژورنال، در حالی که هیچ فشار رسمی برای کشورهای صادرکننده نفت به‌منظور تزریق نفت بیشتر برای جبران کمبود احتمالی روسیه وجود ندارد، اما برخی از اعضای تولیدکننده نفت خلیج فارس برنامه ریزی برای افزایش تولید در چند ماه آینده را آغاز کرده اند.

استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI، در گزارشی گفت: «انتظار عرضه بیشتر به بازار، حتی پس از قطع نفت روسیه، می‌تواند بخش بزرگی از تقاضاهای نفت را پوشش دهد و نفت از جهش قیمتی خود پس از تحریم اتحادیه اروپا، دست بکشد.»

بر اساس گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز سه شنبه، تولید نفت خام آمریکا در ماه مارس بیش از ۳ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم از نوامبر تاکنون رسید.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه، در ساعت ۷:۴۸ به وقت تهران، با افزایش ۰.۴۰ درصدی در هر بشکه، ۱۱۶.۰۶ دلار معامله شد. قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۴۴ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۵ دلار و ۱۸ سنت دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۶۰ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۳۱ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۰.۶۶ درصدی، ۲۱ دلار و ۵۴ سنت معامله شد.

مس با کاهش ۰.۱۵ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۲۸۹ دلار قیمت خورد.

 

 

 

دیده بان بازار
نمودار های جهانی
تبلیغات