تقویم جهانی طلا
خبر فوری
مطالب آموزشی
پیوند ها

1401-04-21

بررسی عوامل موثر بر قیمت نفت در هفته جدید






همراه با افت شاخص های سهام در آسیا، بازار نفت شروع ضعیفی در هفته جدید داشت. برنت با یک درصد افت دوباره به حوالی ۱۰۳ دلار برگشت تا تقریبا همه ی رشد قیمتی روز جمعه را پس داده باشد. همچنان در گوشه و کنار بازارها صحبت از احتمال بروز رکود اقتصادی است ولی حالابا ظاهر شدن نشانه های کاهش رشد در داده های اقتصادی این احتمالات پررنگ تر از قبل شده است. اگر بخواهیم از منظر عرضه و تقاضا بازار را تماشا کنیم، رویدادهای این هفته از اهمیت خاضی برخوردارند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، توقف رشد دو روزه نفت بعد از ریزش به زیر ۹۷ دلار در حالی رقم خورده که دوباره آمار شیوع ویروس کرونا در حال افزایش است. پس از رشد تعداد مبتلایان در اروپا، چین هم دوباره موارد جدیدی را از یک سویه ی جدید در شانگهای شناسایی کرده است. با توجه به سیاست به صفر رساندن تعداد ابتلا، سرمایه گذاران نگران بروز یک تعطیلی سراسری دیگر مانند ماه می هستند که می تواند تقاضای نفت را از طرف دومین مصرف کننده انرژی جهان کاهش دهد.

تقاضای چین زیر ذره بین

معامله‌گرانی که نگاه دقیق‌تری به بازار دارند در انتظار داده‌های مربوط به رشد اقتصادی سه ماهه دوم چین در روز جمعه آینده هستند تا تصویر روشن‌تری از اقتصاد چین بدست آورند. با وجود ریکاوری قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی در ماه ژوئن و بدنبال برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از کرونا، ولی تعداد زیادی از شهرها در سه ماهه دوم برای مدت طولانی تعطیل بودند و شاخص های خرده فروشی با افت محسوسی در این دوره همراه شدند. شاخص‌های کسب و کار و تولیدات صنعتی هم داستان مشابهی دارند. اگر داده های روز جمعه افت کاهش اقتصادی چین در سه ماهه دوم را تایید کنند، چین بعد از ایالات متحده دومین اقتصاد بزرگ جهان است که یک قدم به رکود اقتصادی نزدیک می شود و این موضوع می‌تواند موجب تخمین کاهش تقاضای چین شود و عقب نشینی خریداران را بدنبال داشته باشد.

احتمال بحران گاز اروپا و کاهش فعالیت های تجاری

فاکتور با اهمیت دیگری که این هفته می‌تواند بر قیمت اثر بگذارد مربوط به خط گاز نورد استریم یک است که همانطور که ممکن است درباره آن زیاد شنیده باشید، مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به آلمان است که شاهراه تامین انرژی گازی اروپا محسوب می شود. این خط لوله برای تعمیر و نگهداری سالانه بسته شده است و انتظار می رود بین ۱۱ تا ۲۱ جولای بازگشایی شود. ولی با توجه به جنگ اوکراین و واکنش تند روسیه به تقاضای فنلاند برای پیوستن به ناتو و رو در رویی اروپا و روسیه، برخی از تحلیلگران نگران این هستند که این خط لوله در موعد مقرر شروع به کار نکند. این بدان معنا خواهد بود که بنگاه های تولیدی با مضیقه انرژی روبرو شده و چاره یی جز کاهش فعالیت خود نخواهند داشت. بویژه اینکه آلمان روز یکشنبه از این خبر داد که ذخیره گازی اش تنها برای دوماه زمستان کافی است. بالتبع، کاهش فعالیت های اقتصادی بر تقاضای نفت هم اثر خواهد گذاشت و ممکن است همانطور که یک جهش دوباره در قیمت گاز را شاهد باشیم، قیمت نفت تحت فشار قرار بگیرد.

نفت در محور گفتگوهای سیاسی این هفته

علاوه بر عوامل طرف تقاضا، بد نیست نگاهی هم به طرف عرضه داشته باشیم. در میان رویدادهای سیاسی و اقتصادی مهم این هفته، آنچه بسیار جلب نظر می کند سفر آقای بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به خاورمیانه و از جمله عربستان سعودی است. از زمان شروع جهش قیمت نفت، امریکا همواره بدنبال راهی برای واداشتن کشورهای بزرگ تولیدکننده به افزایش تولید و کنترل قیمت ها بوده است. در نتیجه، هیچ دور از انتظار نیست که یکی از محورهای اصلی دیدار رهبران دو کشور در خصوص افزایش تولید نفت باشد. هرگونه توافقی از این دست می تواند چشم انداز رشد عرضه را تقویت کند.

عدم توفیق اوپک در اجرای برنامه

با این حال در این میان باید دو نکته را در نظر داشت. اول اینکه اوپک علیرغم برنامه قبلی برای افزایش عرضه موفق به اجرای کامل این برنامه در دو ماه قبل نبوده است. با وجود همراهی بسیاری از کشورها از جمله عربستان در افزایش سطح تولید، مشکلات لیبی و نیجریه موجب کاهش تولید این کشورها و عدم دستیابی اوپک به سطح هدفگذاری شده بود.

اما و اگرهای ادامه عرضه قزاقستان در خط لوله کنسرسیوم دریای خزر

دوم اینکه روسیه تلاش می کند تا فعالیت خط لوله قزاقستان در دریای خزر را که عرضه کننده یک درصد از عرضه نفت جهانی است متوقف کند. یک دادگاه در روسیه هفته گذشته حکم تعطیلی این خط لوله را صادر کرد ولی این خط هنوز در حال کار است.

بر این اساس به‌نظر می رسد فشار بر قیمت می تواند در این هفته ادامه داشته باشد و ۱۰۵ دلار یک مقاومت قوی بر سر راه رشد قیمت است. ادامه فشار فروش می تواند قیمت را دوباره به سطح روانی ۱۰۰ دلار برساند. اگر این ناحیه ی حمایتی هم شکسته شود، فروشندگان بیشتری تشویق خواهند شد به بازار بپیوندند و قیمت می تواند تا ۹۷ دلار به ریزش خود ادامه دهد. جایی که پایین تر قیمت هفتگی در تلاقی با حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه قرار دارد.

 

 

 

دیده بان بازار
نمودار های جهانی
تبلیغات