تقویم جهانی طلا
خبر فوری
مطالب آموزشی
پیوند ها

1401-05-04

حرکت معکوس ارزش دلار و قیمت نفت






قیمت نفت در معاملات روز گذشته، دوشنبه، به دلیل ترس از کاهش عرضه، افت دلار آمریکا و تقویت ارزش بازارهای سهام، بیش از یک درصد افزایش یافت. این در حالی است قیمت‌ها همچنان از نگرانی‌های پیرامون افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و تضعیف تقاضای سوخت، متاثر است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، معاملات روز گذشته آتی نفت برنت در ماه سپتامبر با ۱.۹ درصد افزایش به ۱۰۵ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. همچنین، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با افزایش ۲.۱ درصدی با ۹۶ دلار و ۷۰ سنت به کار خود پایان داد.

معاملات روز گذشته و تضعیف ارزش دلار سبب شده تا به گفته تحلیلگرانی همچون جیووانی استاونوو، تحلیلگر نفت UBS ، «قدرت ضعیف‌تر دلار آمریکا و بهبود بازارهای سهام» سبب حمایت از نفت شود.

قیمت‌های آتی نفت در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره و محدود شدن فعالیت اقتصادی در پی آن، بی‌ثبات بوده است. این نگرانی‌ها به رشد تقاضای سوخت ضربه می‌زند؛ این در حالی است که از سویی دیگر، به‌ویژه پس از تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو، از عرضه‌های محدود حمایت شده است.

دنیس کیسلر، معاون ارشد تجارت در BOK Financial گفت: «اقتصاد ایالات متحده و اروپا در حال کند شدن هستند و با توجه به اینکه فدرال رزرو قرار است دوباره نرخ بهره را در این هفته افزایش دهد، معامله گران بسیار محتاط رفتار می‌کنند.»

مقامات فدرال رزرو اعلام کرده اند که بانک مرکزی ایالات متحده احتمالاً در نشست ۲۶ تا ۲۷ جولای خود، نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر در سمت عرضه، شرکت ملی نفت لیبی (NOC) اعلام کرد که قصد دارد تولید خود را از حدود ۸۶۰ هزار بشکه در روز به ۱.۲ میلیون بشکه در روز در طی دو هفته بازگرداند.

تحلیلگران انتظار دارند با توجه به بالا ماندن تنش ها پس از درگیری میان جناح های سیاسی رقیب در آخر هفته، تولید لیبی بی ثبات بماند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد به شرکت‌های دولتی روسیه اجازه می‌دهد تا نفت را به کشورهای ثالث بر اساس تعدیل تحریم‌هایی که هفته گذشته با هدف محدود کردن خطرات برای امنیت انرژی جهانی توافق کردند، ارسال کنند.

با این حال، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه روز جمعه گفت که روسیه به کشورهایی که تصمیم به اعمال سقف قیمتی برای نفت خود دارند، نفت عرضه نخواهد کرد.

گازپروم روسیه اعلام کرد که از ساعت ۰۴:۰۰ به وقت گرینویچ روز چهارشنبه، جریان از طریق نورد استریم ۱، بزرگترین اتصال گاز روسیه به آلمان، به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز کاهش می یابد که این تنها ۲۰ درصد ظرفیت است.

اندرو لیپو از Lipow Oil Associates در هیوستون گفت این امر می تواند منجر به تغییر تقاضای بیشتر به نفت خام از گاز شود که از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، دوشنبه، در ساعت ۸:۰۸ به وقت تهران، با افزایش ۱.۶۴ درصدی در هر بشکه، ۱۰۶ دلار و ۸۷ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۱.۵۹ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۸ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۲۶ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۷۲۳ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با افزایش ۰.۵۶ درصدی، ۱۸ هزار و ۴۳۵ دلار معامله شد.

مس با افزایش ۱.۹۵ مواجه شد و ۳ هزار و ۴۲ دلار قیمت خورد.

 

 

 

دیده بان بازار
نمودار های جهانی
تبلیغات