تقویم جهانی طلا
خبر فوری
مطالب آموزشی
پیوند ها

1401-05-10

تحلیلگران پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت در ۲۰۲۲ را کاهش دادند






با انعکاس داده‌ها از کاهش میزان تولیدات صنعتی در چین و ژاپن و همچنین کاهش تقاضای سوخت، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای اولین بار از آوریل، پیش بینی خود را برای میانگین قیمت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۵.۷۵ دلار در هر بشکه کاهش دادند. برآورد آنها برای WTI به ۱۰۱.۲۸ دلار کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، قیمت نفت در آغاز معاملات روز دوشنبه در حالی کاهش یافت که داده‌ها نشان می‌دهد کاهش تولیدات کارخانه‌های صنعتی چین و ژاپن بر تقاضای آنها اثر کاهشی داشته و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران از تعدیل عرضه نفت در پی نشست مقامات اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ، راه به جایی نبرده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت در آغاز معاملات امروز، دوشنبه، اول آگوست، با ۱.۱۹ دلار معادل ۱.۱ درصد کاهش به ۱۰۲ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۹۷ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید که ۱.۴۳ دلار معادل ۱.۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، شکست قیمت برنت به زیر سطح حمایت کلیدی ۱۰۲.۶۸ دلار می‌تواند سبب افت در محدوده ۹۹.۵۲ دلار تا ۱۰۱.۲۶ دلار شود.

بهبود مختصری که در ماه ژوئن برای فعالیت کارخانه‌ها در چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان مشاهده شده بود در پی قرنطینه‌های جدید کووید-۱۹ از بین رفت. داده‌های روز دوشنبه نشان داد که شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin/Markit (PMI) از ۵۱.۷ در ماه قبل به ۵۰.۴ در ماه جولای کاهش یافت که بسیار کمتر از انتظارات تحلیلگران است.

همچنین بر اساس این داده‌ها، فعالیت‌های تولیدی ژاپن در جولای با ضعیف‌ترین نرخ خود در ۱۰ ماه گذشته مواجه شده است.

به گفته تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets، «میزان تولید ناامیدکننده چین، عامل اصلی فشار بر قیمت نفت امروز است.»

از سوی دیگر، این اطلاعات نشان می‌دهند احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان از قرنطینه‌های کووید، ممکن است آنطور که قبلاً انتظار می‌رفت مثبت نباشد و چشم‌انداز تقاضای بازارهای نفت خام را روشن نخواهد کرد.

برنت و وست‌تی‌آی برای اولین بار از سال ۲۰۲۰، جولای را با دومین زیان ماهانه متوالی خود به پایان رساندند، زیرا تورم فزاینده و نرخ‌های بهره بالاتر، سبب افزایش ترس از رکود اقتصادی شده که بر میزان تقاضای سوخت اثر کاهشی داشته است.

به گفته تحلیلگران ANZ ، فروش سوخت به رانندگان در بریتانیا رو به کاهش است و تقاضای بنزین در این زمان از سال در کمترین میزان خود از میانگین پنج ساله اخیر قرار گرفته است.

با انعکاس این موضوع، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای اولین بار از آوریل، پیش بینی خود را برای میانگین قیمت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۵.۷۵ دلار در هر بشکه کاهش دادند. برآورد آنها برای WTI به ۱۰۱.۲۸ دلار کاهش یافته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، گروهی موسوم به اوپک پلاس، روز چهارشنبه برای تصمیم گیری در مورد تولید ماه سپتامبر تشکیل جلسه خواهند داد.

دو منبع از هشت منبع اوپک پلاس در نظرسنجی رویترز گفتند که افزایش اندک برای ماه سپتامبر در نشست ۳ اوت (آگوست) مورد بحث قرار خواهد گرفت، در حالی که بقیه بر این باورند احتمالاً تولید ثابت خواهد ماند.

این دیدار پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در ماه گذشته انجام خواهد شد.

هلیما کرافت، تحلیلگر RBC Capital در یادداشتی نوشت: «در حالی که سفر پرزیدنت بایدن به عربستان سعودی هیچ تحویل فوری نفتی نداشت، ما معتقدیم که این پادشاهی افزایش تدریجی تولید را انجام خواهد داد.»

در آغاز ماه اوت شاهد کاهش کامل تولید اوپک پلاس از زمان وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ هستیم.

روزنامه الرای کویت گزارش داد، دبیرکل جدید این گروه، هیثم الغیس، روز یکشنبه تکرار کرد که عضویت روسیه در اوپک پلاس برای موفقیت این توافق حیاتی است.

در همین حال، داده های بیکر هیوز نشان می دهد که میزان تولید نفت ایالات متحده همچنان به افزایش خود ادامه دامه می‌دهد؛ زیرا تعداد دکل های حفاری در ژوئیه ۱۱ برای بیست و سومین ماه متوالی افزایش داشته است.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه، در ساعت ۷:۵۰ به وقت تهران، با کاهش ۰.۹۲ درصدی در هر بشکه، ۱۰۳.۰۱ دلار معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۱.۱۶ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۷ دلار و ۴۷ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۰۸ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۷۷۰ دلار معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۰.۲۱ درصدی، ۲۰ هزار و ۱۵۵ دلار معامله شد.

 

 

 

دیده بان بازار
نمودار های جهانی
تبلیغات